Onze standpunten:
- Onze gemeente stimuleert het gebruik van de fiets voor korte afstanden. Binnen Berkelland wordt het aantrekkelijker om de fiets te pakken.
- Voetgangers en fietsers krijgen prioriteit bij de inrichting van verkeersstromen in en naar de woonkernen. Er worden doorgaande veilige (vrij liggende) fietsroutes aangelegd, met goede aansluiting op bus/treinstation.
- Er komt een netwerk van speciale fietsstraten waar fietsers prioriteit hebben en waar de auto te gast is.
- We leggen 'fietssnelwegen' met en naar naburige gemeenten aan. Goede fietsverbindingen naar grote school- en werklocaties en naar OV-knooppunten zijn belangrijk.
- De gemeente voert een actief antifietsdiefstalbeleid met fiets- graveeracties, actieve controle, handhaving en opsporing.
- Wij willen dat mensen op veel plaatsen in onze gemeente leen- of huurfietsen kunnen nemen.
- Fietsen wordt veiliger in Berkelland. Binnen de bebouwde kom wordt 30 km/h de norm en 50 km/u de uitzondering.
-
Berkelland stimuleert ouders en kinderen om 'op voeten en fietsen' naar school te gaan.
- Tijdens de breng- en haaltijden van basisscholen zijn de straten zo veel mogelijk voor of rond het schoolplein autovrij.
- Voor ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen komen er aparte kus- en zwaaiplekken.
- We promoten veilig fietsgebruik door scholieren. Denk aan fietsverlichtingsacties in de herfst, voorlichting over gebruik van mobieltjes op de fiets – beide belangrijke oorzaken van ongelukken bij middelbare scholieren.
- De gemeente gaat samen met ouderenorganisaties voorlichtingsbijeenkomsten organiseren over verkeersveiligheid. Ook kunnen cursussen worden aangeboden voor veilig gebruik van scootmobiel en e-bike.
- Wij stimuleren het gebruik van milieuvriendelijke auto’s. Berkelland beschikt daarom over vier jaar over een netwerk van elektrische auto-oplaadpunten. De daar gebruikte elektriciteit is uiteraard opgewekt met zon- of windenergie.
- Het gehele gemeentelijke wagenpark gaat over op elektrisch rijden.
- We ontmoedigen het sluipverkeer door fysieke maatregelen en een maximumsnelheid van 30 km per uur. Dat laatste is ook veiliger.
- Bewoners mogen meebeslissen om hun straat meerdere malen per jaar autovrij te maken voor buitenspeeldagen, buurtfeesten, rommelmarkten, etc.
- GroenLinks Berkelland wil meer ruimte voor mens en natuur. Bewoners die bewust kiezen voor een autoloze straat krijgen daar groen en speelruimte voor terug. Wij geven actief steun aan initiatieven voor leefstraten.
- De gemeente stimuleert bedrijven om een meer milieuvriendelijke manier van bevoorrading.
- Er komen afspraken met taxibedrijven en postbedrijven en andere ondernemers om elektrisch te rijden (e-fiets, e-scooter, e-bakfiets, e-auto)