Onze standpunten:
- Inwoners van Berkelland kunnen in een vroeg stadium al meepraten over belangrijke beslissingen en hebben daadwerkelijk invloed: beginspraak.
- De gemeente ontwikkelt nieuwe ideeën samen met burgers. Meepraten en invloed uitoefenen begint in de kleine kernen.
- Met het ‘burgerinitiatief’ krijgen de inwoners van Berkelland de mogelijkheid om punten op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
- Burgers krijgen het recht om een alternatieve aanpak voor te stellen voor publieke doelen in hun omgeving (‘right to challenge’).
- De gemeente ondersteunt haar inwoners bij eigen initiatieven en doet dat waar nodig ook pro-actief. Zo voorkomen we een tweedeling tussen proactieve wijken en reactieve kernen.
- De gemeente blijft regelmatig overleggen met belangrijke organisaties in Berkelland om te weten wat er speelt.
- De gemeente komt ook ‘buiten’: de medewerkers weten wat er leeft in Berkelland.
- Vrijwilligerswerk wordt goed ondersteund.
- Medewerkers aan het loket zijn klantvriendelijk, denken mee en kennen hun inwoners.
- We vragen onze inwoners tips voor een betere dienstverlening.
- Iedereen heeft gemakkelijk toegang tot gemeentelijke informatie. De informatie wordt vraaggericht en makkelijk vindbaar aangeboden. Mensen hoeven niet onnodig lang te zoeken naar informatie op de gemeentelijke website.
- Mensen die behoefte hebben aan rechtstreeks contact en/of niet om kunnen gaan met de digitale dienstverlening, blijven we natuurlijk helpen aan het loket.
- Nieuwe inwoners krijgen een welkomstpakket van de gemeente.
- Het gemeentebestuur informeert haar bewoners over wat er wel en niet is bereikt en wat dat heeft gekost.
- De rekenkamer in Berkelland heeft een actieve rol en wordt serieus genomen.
- Er komt een openbaar subsidieregister zodat iedereen kan zien wie subsidie van de gemeente ontvangt.
- Het vertrouwen in de democratie gaat de gemeente aan het hart. Raad, college en ambtelijke organisatie laten in ieder geval één keer per raadsperiode de eigen integriteit doorlichten.
- Berkelland stelt de gegevens die zij verzamelt beschikbaar als open data, die niet te herleiden zijn tot personen. Zo krijgen burgers en bedrijven de kans om innovatieve toepassingen te ontwikkelen met overheidsdata.
- We organiseren de gemeente zo dat ze hun taken effectief en efficiënt kunnen uitvoeren. Onder goede democratische controle en dicht bij de bewoners.
- De gemeente doet mee aan Het Nieuwe Werken. Het Nieuwe Werken kan onder andere helpen bij het verlagen van de kosten, het verlagen van mobiliteit, een betere bereikbaarheid van de gemeente voor haar burgers en een betere combinatie van werk en privé voor ambtenaren.
- De gemeente levert kwaliteit. Het liefst met ambtenaren met een vast contract. Waar dat effectiever is met behulp van externe adviseurs. Maar wij zijn tegen draaideurconstructies.
- Als de gemeente taken uitbesteedt, zoals de thuiszorg, let ze in de eerste plaats op kwaliteit en niet alleen op kosten. Ook zaken als duurzaamheid en een goede omgang met personeel (vaste contracten) nemen we mee in de beslissing.
- In het belang van de inwoners zorgt de gemeente voor tevreden en betrokken ambtenaren.
- De gemeenteraad krijgt voldoende ondersteuning om al haar taken naar behoren uit te kunnen oefenen: zowel met betrekking tot de koers van het beleid als de controle op de uitvoering daarvan.
- Berkelland werkt samen met andere gemeenten om haar kennis van ICT te vergroten.