Wat verwachten we van kandidaten?

Een kandidaat namens GroenLinks heeft een visie op beleidsterreinen die rechtstreeks gekoppeld zijn aan onze kernwaarden, te weten: groen, eerlijk en inclusief.

Onze kandidaten zijn resultaatgericht, maatschappelijk betrokken, initiatiefrijk, constructief, creatief en in staat om in overleg met fractiegenoten keuzes te maken. Onze kandidaten zijn in staat zich helder en begrijpelijk uit te drukken op zowel sociale media als richting de pers, zijn benaderbaar, goed in netwerken en staan midden in de samenleving.

Tot slot beschikken onze kandidaten over voldoende tijd voor het raadslidmaatschap (een raadslid is al snel zo'n 15 uur per week bezig met het raadswerk).

Herken jij je volledig in de bovenstaande verwachtingen? Dan ben jij de kandidaat die we zoeken!

Wat levert het raadslidmaatschap op?

• Je kunt binnen je eigen gemeente werken aan je idealen en meebeslissen over de toekomst van jouw gemeente;
  • Je bouwt een divers netwerk op, je leert niet alleen je eigen regio veel beter kennen maar je kunt ook leren hoe je GroenLinks thema’s aanpakt in andere gemeenten;
  • Binnen de fractie ben je onderdeel van een team: je leert wat je sterke kwaliteiten zijn en hoe je die effectief kunt inzetten, je leert omgaan met kritiek en je leert afgewogen te oordelen en verantwoordelijkheid te nemen;
  • Je ontwikkelt niet alleen je kennis maar ook bijvoorbeeld je debat-, presenteer-, en onderhandelingsvaardigheden;
  • Binnen GroenLinks zijn er vele mogelijkheden om anderen te inspireren en jezelf te laten inspireren;
  • Een raadslid krijgt een financiële vergoeding. Bij GroenLinks kennen we een afdrachtregeling. Precieze informatie hierover krijg je tijdens de gesprekken.

Praktische informatie voor de kandidaatstelling

Je kunt je kandidaat stellen door uiterlijk 18 juni 2021 een e-mail mét motivatiebrief én CV te sturen naar kc.groenlinksoostachterhoek@gmail.com.

Geef in je e-mail in ieder geval duidelijk aan voor welke van de volgende drie posities je jezelf kandideert:

• lijsttrekker;
  • verkiesbare plaats (verschilt per gemeente);
  • lijstduwer.

Na je kandidaatstelling ontvang je van de kandidatencommissie een ontvangstbevestiging per brief. Bij deze brief ontvang je enkele in te vullen formulieren (onder andere de afdrachtregeling). Na ontvangst van deze formulieren wordt er een afspraak met je gemaakt voor een gesprek met leden van de kandidatencommissie.

De kandidatencommissie beoordeelt de motivatiebrieven en zal trachten zich een beeld te vormen van de kandidaten door te zoeken op het internet en op sociale netwerken. Met alle kandidaten zal een gesprek gevoerd worden over integriteit en ambitie.

Voor de hoogste plaatsen zal een gesprek volgen over je geschiktheid voor het raads- en fractiewerk en kan, indien nodig, een tweede gesprek volgen. Ook kan de kandidatencommissie je vragen om een tweetal referenties op te geven om zo extra informatie over jouw kwaliteiten in te winnen.

Nadat de kandidatencommissie de conceptlijst heeft vastgesteld zal het afdelingsbestuur van GroenLinks Oost-Achterhoek de lijst voorleggen aan de leden. Zij zullen de kandidatenlijsten in november 2021 definitief vaststellen in het kader van een Algemene Ledenvergadering.

Mochten er zich meerdere kandidaat-lijsttrekkers melden dan zal daarvoor conform de huishoudelijke reglementen van GroenLinks een aparte procedure voor worden verzorgd. Hierover zal dan op een later moment meer informatie volgen.

Voor vragen over de kandidaatstelling (zowel procedureel als inhoudelijk) kun je contact opnemen met de kandidatencommissie. Dit kan telefonisch via 0573-453515 of per mail op kc.groenlinksoostachterhoek@gmail.com