Belgen, Duitsers, Chinezen, Portugezen – allemaal verdienen ze aan Berkellandse zonnestroom

Energietransitie In Berkelland verrees het ene na het andere zonnepark. De winst van al die duurzaam opgewekte energie gaat niet naar de gemeente en haar inwoners, maar naar buitenlandse partijen.

Paul Knuvers liep, dat kun je wel stellen, op de troepen vooruit. Al in 2007 diende de bedachtzame inburgeringsdocent voor zijn partij GroenLinks een lijst met negentig klimaatvriendelijke ideeën in bij de gemeenteraad van Berkelland. Die gingen van de inkoop van 100 procent groene energie tot een gemeentelijk wagenpark op stroom en waterstof, van HR++ glas in alle kozijnen tot politietoezicht per zeppelin in plaats van per helikopter. Zijn belangrijkste voorstel: de ambitieuze fusiegemeente Berkelland moest een regionaal „koploper” worden op het gebied van duurzame energieproductie.

De lijst, waar hij weken aan had gewerkt, werd „met hoongelach” ontvangen. „Er was niet één partij voor.”

Zestien jaar later heeft Knuvers alsnog z’n zin. Berkelland telt inmiddels elf grote zonnevelden, geen van de zeven andere gemeenten in de Achterhoek wekt zoveel zonnestroom op. De afgelopen paar jaar zagen de inwoners van Borculo, Ruurlo, Neede, Geesteren en Eibergen hoe de ene na de andere akker een glanzend geschubde huid van glas en aluminium kreeg.

Toch had Knuvers zich de energietransitie heel anders voorgesteld. De meeste zonneparken binnen de gemeentegrenzen zijn – vaak al voordat de zonnepanelen lagen – doorgeschoven naar buitenlandse partijen. De stroom is verkocht aan multinationals, techgiganten en verzekeringsmaatschappijen. Belgen, Duitsers, Chinezen, Luxemburgers, Portugezen, Amerikanen – allemaal verdienen ze aan Berkellandse zonnestroom. Maar wat schieten de inwoners er mee op?

Tot nu toe weinig, blijkt uit een reconstructie van NRC. De hoop is gevestigd op de twaalfde en voorlopig laatste zonneweide. Die is van de coöperatie Berkelland Energie waarvan Knuvers bestuurslid is. Die wil „samen lokaal en met elkaar” stroom opwekken. De vrijwilligers staan klaar, de ruimtelijke plannen zijn zo goed als af – inclusief poelen voor kamsalamanders naast de zonnepanelen. Maar er is nog geen vergunning, nog geen aansluiting en nog geen geld.