Uit de Gelderlander van 5 oktober;

 

Achterhoek Raad gaat verder met vernieuwing van de N18

De Achterhoek wil verder werken aan een vierbaans N18 met ongelijkvloerse kruisingen, waar je 100 kilometer mag rijden. Dat heeft een meerderheid van de Achterhoek Raad gisteravond in een regelmatig haperende digitale vergadering besloten.

Het 'duurzame alternatief' van Groenlinks en de Progressieve Partij Aalten-Dinxperlo haalde het met 25 tegen 136 stemmen niet. Deze partijen geloven niet in de vernieuwing van de N18. Een belangrijk argument voor hen is dat de rijksoverheid de N18 de komende twintig jaar helemaal niet als een knelpunt ziet. Als belangrijkste subsidieverstrekker zal het Rijk de investering van 270 miljoen euro niet betalen.

Volgens Guido Uland (PP) kan er beter geld worden geïnvesteerd in innovatie, recreatie, duurzaamheid en gezondheid in de Achterhoek. De partijen vinden dat de plannen voor de N18 moeten worden aangepast aan een nieuwe werkelijkheid. Daarin gaat het niet alleen om vervoer per auto en vrachtwagen. De coronacrisis legt de nadruk op thuiswerken, en er moet meer aandacht komen voor openbaar vervoer en duurzame alternatieven, zoals snelfietspaden.

CDA'er Walter Leemreize van Oost Gelre is blij met de aanpak, die bestaat uit gefaseerde vernieuwing van de N18. ,,Hou dit vol, want we hebben nog een lange weg te gaan."

 

Wij vinden dat de 270 miljoen (!) beter kan worden geïnvesteerd in innovatie, recreatie, duurzaamheid, openbaar vervoer, sociale huurwoningen, natuur, fietspaden, jeugdzorg en gezondheid in de Achterhoek. Helaas wil een ruime meerderheid van de Achterhoekraad het plan om de N18 te verbreden gewoon door zetten. Jammer. Het 'duurzame alternatief' van Groenlinks en de Progressieve Partij Aalten-Dinxperlo haalde het met 25 tegen 136 stemmen niet.

lees verder; 

https://www.topics.nl/achterhoek-raad-gaat-verder-met-vernieuwing-van-d…